Wednesday, October 11, 2017

Астрология и карма

Едно от първите условия за усвояване на науката джьотиша /ведическата астрология/ е правилното разбиране на закона за кармата и нейните видове. За ведическия астролог рождената астрологична карта представлява „запис“ на кармични натрупвани и взаимовръзки. Законът за кармата всъщност е просто другото име за третия закон на Нютон: " Всяко действие има равно по големина и противоположно по посока противодействие". По този начин се вижда, че този закон е вграден в самата структура на Вселената.
По отношение на живите същества законът за кармата действа главно на ниво „ахамара“. Ахамара буквално означава "създателят на егото". Тя дава на индивидите тяхната индивидуалност. Тя носи в себе си способността за самоидентификация.


Тъй като хората имат много по-висока степен на самосъзнание, отколкото животните и растенията, те имат по-голяма способност да се идентифицират със своите действия. Следователно  „сеят“ и „жънат“ повече от другите същества. Какво точно „засяват“ и какво „жънат“ зависи от специфичната корелация на трите гуани в личността на всеки човек. „Гуните“ са трите качества – саттва /божественото по произход качество, което кара душата да се движи нагоре/, раджас /действия, необузданост, страстите, които задържат душата в средните светове/ и тамас /нисшето животинско качество, което дава инерция и задържа душата в нисшите светове/ . Когато саттва преобладава, човек извършва алтруистични действия и натрупва „добра“ карма. Тогава човек не е обвързан към резултатите на своите действия. От действията в които преобладава раджас се натрупва карма, която обвързва човек с последиците от нея. Такъв е и резултата, когато човек проявява своето таматично качество да действа без да разсъждава.
Кармата е разделена на четири категории. Те са наречени: sanchita (сума на всички видове карма), parabha (карма, която ще преживеете в близко бъдеще, т.е. в тази инкарнация), kriyamana (общата сума на текущите карми) и аgama (бъдеща индивидуална карма). Да се причисли определено въздействие на обективните фактори на определен вид карма е доста сложна задача, защото на кармичното „поле“  - "причина-ефект" е по същество неделимо цяло. Разделянето на това цяло на всички условни части прави по-лесно разбирането, но трябва да се има предвид, че в действителност и четирите типа карма се преплитат.
Следва да се има предвид, че истински експерт може да предскаже целия път на човешкия живот от люлката до гроба, като чете хороскопа, ако само всички видове карма, посочени там принадлежат към категория на дридхи кармата, т.е строго фиксираната карма, която е функция от кармата, следваща да се изпълни в настоящата инкарнация /“парадбдха“/ . Такова положение се среща изключително рядко в практиката. В наталната астрология, за да се установи наличие  на прарабдха карма в живота на човек се проследява точната "картина" на небето, в съответствие с времето и мястото на раждането на човека, а след това се прави тълкуване, което дава възможност с по-голяма или по-малка точност  да се предскаже житейския път на човека. Но установяване на твърдо предопределение на живота на сто процента на практиката е доста рядко.
Един добър астролог джьотиши започва с това, че следва да разкрие тези конфигурации в наталния хороскоп, които  разкриват  наличието на "тежка" фиксирана карма в една или много области на живота. Сериозна грешка би била само въз основа на един показател или една карта да се прави подобен извод. Трябва да се помни, че твърда, фиксирана кармата се проявява само в тези области на живота, по отношение на които се наблюдават астрологично събрани няколко показания за това.  Тъй като дридха кармата е изключително трудно да се трансформира, подобни прогнози обикновено са верни. Астрологията също така позволява да се прецени по кое време ще предприемете определени действия, за да „разплатите“ дридхи кармата, тъй като определени условия подпомагат това.

Прогнози, свързани с тези области на живота, където  по наталния хороскоп се чете за другите видове карма, които се поддават на промяна, губят своята степен на сигурност право пропорционално на развитието на душата и степента на осъзнаване на човека. Това се дължи на факта, че всички действия, извършени от него по отношение на този вид карма са резултат на „свободната“ воля, която днес се проява като такава, заради минали условия, но в бъдеще може да произведе и твърда карма. В тези области на живота, където явлението е особено забележимо джьотишите използват като помощен метод прашна астрологията, която помага де се оцени качеството на миналата карма и потенциала на бъдещата. 

Библиография: "Предсказателна астрология" на Фроули, "Въведение в индийската астрология" на Свами Азар,  „Въведение в индийскаю астрологию“ том. 1

No comments:

Post a Comment