Thursday, September 28, 2017

Таро и Карл Густав Юнг


Признавам, доста се чудех как да започна тази статия. Тогава реших да започна с личния опит, защото за мен той е най-важен, а споделянето му е съкровен момент, който сближава хората и примирява идеите им. И така и аз като повечето практикуващи съм преминала през много етапи в работата си с таро. От първоначалното благоговеене и митологизиране на картите, до тотално нежелание да работя с тях, вследствие на дълбоките трансформационни и психологическите промени, които настъпват в тълкувателя при работата с тях. Повечето „гледачи“ или както аз предпочитам да ги наричам „тълкуватели“ на таро са запознати и с окултната история на картите. Смята се, че имат древноегипетски, според някой смели идеи – атлантски произход, че са наследство на тамплиерите и масоните, тясно свързани с кабала. Отричани и приемани, заклеймявани и възхвалявани, като инструмент за себепознание и предсказване, те продължават да вълнуват човечеството и са по-актуални от всякога. Намерили са и свое скромно място в българската действителност и все повече млади, интелигентни хора се докосват до този универсален източник на човешката мъдрост.


Отмина времето, когато таро се използваше само в задимената стаичка, в която тайнствена леличка обещаваше да ви каже всичко за живота, любовта и още нещо. 😊 И не че тази „мода“ не продължава и днес, но като че ли познатия "рефрен", че таро познава, защото нямало минало, настояще и бъдеще, за зрелия, осъзнат космополит, просто е неприемливо обяснение.

За щастие обществото ни се отвори много към света и с това и към чуждите езотерични форуми, в които таро не е „картите на гадателката от близкото квартално кафене“, а сериозен инструмент за анализ, терапия, себепознание и евентуално предсказване на бъдещето, според настоящите условия.

Част от природата и необятните възможности на  Таро са разкрити от един от най-големите  психолози на нашето време - Карл Густав Юнг.  Днес много западни таролози практикуват юнгианския психологически подход в работата си с таро, но какво самия Юнг е писал по въпроса в действителност. Реших да проуча въпроса и да събера извадки от негови писма и интервюта, в които той е изложил своята концепция за този инструмент.

В писмо отOn 16 September 1930, Jung wrote to a Mrs. Eckstein: 16 септември 1930 г. Юнг пише на г-жа Eckstein:

“Yes, I know of the Tarot. "Да, знам за Таро. It is, as far as I know, the pack of cards originally used by the Spanish gypsies, the oldest cards historically known. Това, доколкото ми е известно, е колода от карти, използвани първоначално от испанските цигани, най-старите карти, познати исторически. They are still used for divinatory purposes.” Те все още се използват за предсказателни цели. "

[Jung was not always right: Current historical research does not support an original use of the cards by gypsies, nor were tarot cards the oldest known. On 1 March 1933, Carl Jung spoke about the Tarot during a seminar he was conducting on active imagination, demonstrating that he was a little more familiar with these images than we would have thought from just the preceding letter.На 1 март 1933 г. Карл Юнг говори за Таро по време на семинар, който той провежда, свързан с неговата техника за активно въображение, демонстрирайки обстоятелството, че той е много по-запознат с този въпрост и го е проучвал.
This is a transcript of his actual spoken words:

“Another strange field of occult experience in which the hermaphrodite appears is the Tarot. "Друго странно поле на окултен опит, в което се проявява синхонизма, е Таро. That is a set of playing cards, such as were originally used by the gypsies. Това е набор от карти за игра, които първоначално са били използвани от циганите. There are Spanish specimens, if I remember rightly, as old as the fifteenth century. Съществува испански екземпляр, ако си спомням правилно, който е създаден през петнадесети век. These cards are really the origin of our pack of cards, in which the red and the black symbolize the opposites, and the division of four—clubs, spades, diamonds, and hearts—also belongs to the individuation symbolism. Тези карти наистина произхождат от  колода от карти,  изпълнена в червено и черно /вероятно говори за Марсилското таро – бел.пр./, които символизират противоположностите, а разделянето им на четири бои - пики, спатии, купи, каро, също принадлежи към система за индивидуален символизъм. They are psychological images, symbols with which one plays, as the unconscious seems to play with its contents. Те са психологически образи, символи, с които човек играе, както несъзнаваното играе със съдържанието си. They combine in certain ways, and the different combinations correspond to the playful development of events in the history of mankind. Те се комбинират по определени начини и в различните комбинации съответстват на игривото развитие на събитията в историята на човечеството. The original cards of the Tarot consist of the ordinary cards, the king, the queen, the knight, the ace, etc.,—only the figures are somewhat different—and besides, there are twenty-one cards upon which are symbols, or pictures of symbolical situations. Оригиналните карти таро се състоят от обикновените карти, дворцови карти, освен това има двадесет и една карти, които са символи или първообрази на символични ситуации. For example, the symbol of the sun, or the symbol of the man hung up by the feet, or the tower struck by lightning, or the wheel of fortune, and so on. Например символът на слънцето или символът на човека, обесен за краката, или кулата, ударена от светкавици, или колелото на късмета и т.н. Those are sort of archetypal ideas, of a differentiated nature, which mingle with the ordinary constituents of the flow of the unconscious, and therefore it is applicable for an intuitive method that has the purpose of understanding the flow of life, possibly even predicting future events, at all events lending itself to the reading of the conditions of the present moment. Това са някакви архетипни идеи с диференцирана природа, които се смесват с обикновените съставки в потока на несъзнаваното и поради това са приложими към един интуитивен метод, който има за цел да разбере потока на живота, вероятно дори да предскаже бъдещи събития, които се установяват чрез тълкуването на условията на настоящия момент.It is in that way analogous to the I Ching , the Chinese divination method that allows at least a reading of the present condition. Този начин на работа е аналогичен на Идзин , китайският начин на гадаене, който позволява поне да се прочете настоящото състояние. You see, man always felt the need of finding an access through the unconscious to the meaning of an actual condition, because there is a sort of correspondence or a likeness between the prevailing condition and Виждате ли, човекът винаги е имал необходимостта от намиране на достъп чрез несъзнаваното до смисъла на действителното и бъдещо условие, защото има някаква кореспонденция или подобие между индивидуалното състояние иthe condition of the collective unconscious. състоянието на колективното несъзнавано.
“Now in the Tarot there is a hermaphroditic figure called the diable [the Devil card].

In The Archetypes of the Collective Unconscious (CW, Vol. 9:1, para 81), Jung wrote: В Архетипите на колективното неосъзнато (CW, том 9: 1, ал. 81) Юнг пише:

“If one wants to form a picture of the symbolic process, the series of pictures found in alchemy are good examples. "Ако човек иска да оформи картина на символичния процес, комбинация от образи, съдържащи се в алхимията, тези карти са добър пример за това…….  . It also seems as if the set of pictures in the Tarot cards were distantly descended from the archetypes of transformation, a view that has been confirmed for me in a very enlightening lecture by professor [Rudolph] Bernoulli.

….Също така изглежда, че наборът от образи в Таро картите са изведени от архетипите на трансформацията, което беше потвърдено в една много ползотворна лекция на професор [Рудолф] Бернули. The symbolic process is an experience in images and of images.

Мари-Луиз Фон Франц, последователка и ученичка на Юнг, разказва, че към края на живота си:

“Jung suggested investigating cases where it could be supposed that the archetypal layer of the unconscious is constellated *— following a serious accident, for instance, or in the midst of a conflict or divorce situation— by having people engage in a divinatory procedure: throwing the I Ching, laying the Tarot cards, consulting the Mexican divination calendar, having a transit horoscope or a geomantic reading done. "Юнг предложи да проучваме случаи, при които би могло да се предположи, че архетипният слой на несъзнаваното е консерватизиран - например след тежка катастрофа в ситуация на конфликт или развод - като подтикваме хората да се занимават с самопознавателни инструменти: Идзин, Таро карти, календара на маите, с  транзитни астрологични карти или геомантично четене. If Jung's hypothesis is accurate, the results of all these procedures should converge. Ако хипотезата на Юнг е точна, резултатите от всички тези процедури трябва да се сближат. “[This investigation would consist of] studying an incident (accident) by the convergence . "[Това проучване се състои ] в съпоставка на резултатите от различните методи,  с помощта на които бихме могли да се опитаме да разберем в какво състояние е "съзнанието" в този конкретен момент.. Обикновено резултатът е, че неясните формулировки на различните техники на тълкуване разкриват интуитивни прозрения от  дълбоките слоеве на подсъзнанието, които според Юнг представляват  източници на "абсолютно знание".

Von Franz further explains that Jung's “clouds of cognition” represents an awareness on the part of our conscious intelligence of a far vaster field of information, an “absolute knowledge,” within the collective unconscious. Фон Франц още обяснява, че интуитивните прозрения представляват осъзнаване от страна на съзнателния ни интелект на много по-голямо поле на информация, "абсолютно знание" в колективното несъзнавано. These images, on the part of a “more or less conscious ego,” lack precise focus and detail. Тези образи, от страна на "повече или по-малко съзнателното его", нямат точен фокус. Thus, the realization of meaning has to be “a living experience that touches the heart just as much as the mind.” She continues: По този начин осъзнаването на смисъла трябва да бъде "жива опитност, която докосва сърцето толкова, колкото и ума".  

“Archetypal dream images and the images of the great myths and religions still have about them a little of the “cloudy” nature of absolute knowledge in that they always seem to contain more than we can assimilate consciously, even by means of elaborate interpretations.On 9 February 1960, about a year before he died, Jung wrote Mr. AD Cornell about the disappointing end to his grand experiment: На 9 февруари 1960 г., около една година преди да умре, Юнг е написал в писмо на г-н AD Cornell за разочароващия край на своя велик експеримент, който е бил прекъснат по обективни причини:

“Under certain conditions it is possible to experiment with archetypes, as my 'astrological experiment' has shown. "При определени условия е възможно да експериментираме с архетипи, както показва например моят астрологически експеримент ". As a matter of fact we had begun such experiments at the CG Jung Institute in Zurich, using the historically known intuitive, ie, synchronistic methods (astrology, geomancy, Tarot cards, and the I Ching ). В интерес на истината, ние започнахме такива експерименти в Института CG Jung в Цюрих, използвайки  и други исторически познати интуитивни инструменти, т.е. синхронни методи (астрология, геомантика, Таро карти и Идзин ). But we had too few co-workers and too little means, so we could not go on and had to stop.” Но имахме твърде малко сътрудници и твърде малко средства, затова не можехме да продължим  с нашата работа и трябваше да спрем.”

Макар, че експериментите на Юнг с интуитивните инструменти да се приемат със смесени чувства в научната общност, някой авторитетни списания разглеждат опита му, не като празни твърдения, а като впечатляващ експеримент, съдържащ много възможности за проучване, които обаче следва да се приведат в контролирана среда, за да се оценят обективно.

Счетох за необходимо да напиша тази статия, за да покажа, че таро не е просто един езотеричен инструмент със съмнителен произход, а е и предмет на проучване от страна на един забележителен учен и човек, благодарение на който е поставено началото на първите опити за разбиране механизма на таро. А защо таро познава ли? Ами защото е мост, проводник, инструмент, който служи за отразяване на образи, символи, идеи от нашия вътрешен свят в обективната действителност. Те се получават под формата на интуитивни прозрения, които говорят чрез езика на синхроничността. Какво показват – според някой бъдещето, според други, моментното психологическо състояние на човека, а чрез него и модела на поведение, който ще предприеме и реализира в бъдеще. Кое е вярно?! В напълно юнгиански стил, ще ви оставя сами да прозрете чрез таро J

No comments:

Post a Comment